SBA-utbildning för brandskyddsansvariga

SBA-utbildning för brandskyddsansvariga

Enligt Lagen om skydd mot olyckor (LSO) är Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) ett lagkrav. Det innebär att varje verksamhet måste arbeta strukturerat med att förebygga och begränsa skador till följd av bränder. 

Genom vår SBA-utbildning för brandskyddsansvariga får du kunskap, verktyg och intyg för att leda brandskyddsarbetet på din arbetsplats. Vi genomför SBA-utbildningen digitalt på distans och fysiskt på plats i era lokaler eller i Norrköping hos oss på Trygghetspartner.

Utbildningen riktar sig till ansvariga personer som har en aktiv roll i verksamhetens brandskyddsarbete. Exempelvis till dig som är brandskyddsansvarig eller brandskyddsombud. 

Under kursen går vi bl.a. genom den lagstiftning som styr brandskyddet, hur dessa regler ska tillämpas samt hur man genomför internkontroll/egenkontroll av brandskyddet.

Kursen anpassas efter kundens unika verksamhet, vilket gör att tidsåtgången därför kan variera något.

Praktisk information om SBA-kursen

  • Målgrupp: Brandskyddsansvariga, brandskyddskontrollanter, säkerhetschefer, skyddsombud, väktare, mm

  • Tidsåtgång: : 4-8 timmar, beroende på verksamhet och önskemål

  • Max antal deltagare: 12

  • Förkunskapskrav: Inga

  • Pris, verksamhetsanpassad: Begär offert

  • Pris, öppen utbildning: 3995:- per person, Boka din plats här

Boka plats på öppen utbildning

”Bra utbildning och pedagogisk utbildare!”

Kursdeltagare

”Mycket smidigt att kunna utföra kursen digitalt och det fungerade väldigt bra”

Kursdeltagare

”Tydlig och bra kursledare”

Kursdeltagare

Vad innehåller utbildningen?

  • Lagar och regler kring systematiskt brandskyddsarbete (SBA)

  • Hur du upprättar och underhåller en brandskyddsorganisation

  • Riskbedömning och rutiner vid brand

  • Dokumentation, ansvarsfördelning och uppföljning

  • Samarbete med räddningstjänst

 Efter SBA-kursen kan du utföra följande

  • Tillämpa LSO och andra relevanta lagar i praktiken

  • Upprätta en brandskyddsorganisation och fördela ansvar

  • Utföra riskbedömningar och egenkontroller enligt gällande krav

  • Skapa och underhålla brandskyddsdokumentation

  • Leda utrymningsövningar och utbilda kollegor

Därför behöver alla företag SBA

Bränder kan stoppa verksamheten, äventyra liv och leda till kostsamma skador eller böter.
Med ett välfungerande SBA:

  • uppfyller ni myndighets- och försäkringskrav

  • minskar ni risken för brand & verksamhetsstopp

  • ökar ni tryggheten för medarbetare och kunder

  • står ni väl rustade vid tillsyn från räddningstjänsten

Vad gör en brandskyddsansvarig?

En brandskyddsansvarig (brandskyddsombud) är navet i företagets brandskyddsorganisation och ska bland annat:

  • planera och följa upp SBA-arbetet

  • genomföra brandriskbedömningar och egenkontroller

  • dokumentera rutiner, kontroller och åtgärder

  • utbilda och öva personalen

  • samordna med räddningstjänst och försäkringsbolag

Genom vår kurs får du som brandskyddsansvarig all kunskap du behöver för att axla rollen – oavsett bransch.

Därför ska du välja Trygghetspartner för din SBA-kurs

Trygghetspartner har lång erfarenhet inom brandskydd och säkerhet. Vi erbjuder en professionell utbildning med pedagogiska instruktörer som har verklighetsnära erfarenhet. Oavsett om du väljer att gå kursen digitalt eller fysiskt på plats, kan du räkna med hög kvalitet och ett personligt bemötande.

Fördelar med vår utbildning:

  • Tillgänglig både online och fysiskt

  • Anpassad för både nya och erfarna deltagare

  • Uppdaterad enligt gällande normer och regelverk

  • Intyg direkt efter genomförd kurs

Genom vår kurs får du som brandskyddsansvarig all kunskap du behöver för att axla rollen – oavsett bransch.

Vanliga frågor om kursen Brandskyddsansvarig

SBA är ett strukturerat sätt att planera, dokumentera, genomföra och följa upp brandskyddsåtgärder i en verksamhet för att uppfylla Lagen om skydd mot olyckor (LSO).

Som brandskyddsansvarig har du ansvar för att brandskyddsarbetet på arbetsplatsen fungerar, följer lagstiftningen och är dokumenterat. Det inkluderar riskbedömning, rutiner, utrustning och samordning vid en eventuell brand.

Ja, lagen kräver att ägare/verksamhetsutövare tar ansvar för brandskyddet. Det görs praktiskt genom att utse en brandskyddsansvarig eller motsvarande roll.

Kursen passar dig som har eller kommer att få ansvar för brandskyddet i en organisation – exempelvis fastighetsägare, verksamhetschefer, driftansvariga, säkerhetssamordnare eller arbetsmiljöansvariga.

Ja, men en huvudansvarig bör utses. Övriga kan vara brandskyddskontrollanter eller utrymningsledare.

Du loggar enkelt in via dator, surfplatta eller mobil. Kursen sker i realtid med en instruktör, vilket innebär att du kan ställa frågor och interagera under hela utbildningen.

Absolut! Båda varianterna avslutas med samma test och leder till samma certifikat.

Du får utbildning i lagstiftning, systematiskt brandskyddsarbete (SBA), riskbedömning, utrymningsplanering, dokumentation och tekniskt brandskydd. Du får även mallar och checklistor för att komma igång direkt.

Kursen tar ungefär en 4 timmar att genomföra, inklusive teori, praktiska moment och prov

Ja, vi går igenom arbetsgivarens ansvar för brandrisker enligt AML och hur detta kopplas till SBA.

Absolut. Vi erbjuder både öppna utbildningar och företagsanpassade upplägg – antingen hos er eller hos oss på Importgatan 44 i Norrköping.

Ja, efter avslutad kurs får du ett personligt kursintyg som visar att du är utbildad brandskyddsansvarig.

Kursintyget har ingen bestämd giltighetstid men vi rekommenderar att ni uppdaterar era kunskaper var femte år.

Absolut! Vi erbjuder grupputbildningar både digitalt och på plats hos er eller i våra lokaler. Kontakta oss för offert och bokning.

Pris från 3 995 kr exkl. moms per deltagare. För företagsbokningar eller större grupper kan vi erbjuda paketpris.

Du bokar direkt via vår hemsida eller kontaktar oss på info@trygghetspartner.se eller 011–333 05 15.

Tillbaka till utbildningar

Kontakta oss