
SBA-utbildning för brandskyddsansvariga
Enligt Lagen om skydd mot olyckor (LSO) är Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) ett lagkrav. Det innebär att varje verksamhet måste arbeta strukturerat med att förebygga och begränsa skador till följd av bränder.
Genom vår SBA-utbildning för brandskyddsansvariga får du kunskap, verktyg och intyg för att leda brandskyddsarbetet på din arbetsplats. Vi genomför SBA-utbildningen digitalt på distans och fysiskt på plats i era lokaler eller i Norrköping hos oss på Trygghetspartner.
Utbildningen riktar sig till ansvariga personer som har en aktiv roll i verksamhetens brandskyddsarbete. Exempelvis till dig som är brandskyddsansvarig eller brandskyddsombud.
Under kursen går vi bl.a. genom den lagstiftning som styr brandskyddet, hur dessa regler ska tillämpas samt hur man genomför internkontroll/egenkontroll av brandskyddet.
Kursen anpassas efter kundens unika verksamhet, vilket gör att tidsåtgången därför kan variera något.
Praktisk information om SBA-kursen
Målgrupp: Brandskyddsansvariga, brandskyddskontrollanter, säkerhetschefer, skyddsombud, väktare, mm
Tidsåtgång: : 4-8 timmar, beroende på verksamhet och önskemål
Max antal deltagare: 12
Förkunskapskrav: Inga
Pris, verksamhetsanpassad: Begär offert
Pris, öppen utbildning: 3995:- per person, Boka din plats här
”Bra utbildning och pedagogisk utbildare!”
”Mycket smidigt att kunna utföra kursen digitalt och det fungerade väldigt bra”
”Tydlig och bra kursledare”
Vad innehåller utbildningen?
Lagar och regler kring systematiskt brandskyddsarbete (SBA)
Hur du upprättar och underhåller en brandskyddsorganisation
Riskbedömning och rutiner vid brand
Dokumentation, ansvarsfördelning och uppföljning
Samarbete med räddningstjänst
Efter SBA-kursen kan du utföra följande
Tillämpa LSO och andra relevanta lagar i praktiken
Upprätta en brandskyddsorganisation och fördela ansvar
Utföra riskbedömningar och egenkontroller enligt gällande krav
Skapa och underhålla brandskyddsdokumentation
Leda utrymningsövningar och utbilda kollegor
Därför behöver alla företag SBA
Bränder kan stoppa verksamheten, äventyra liv och leda till kostsamma skador eller böter.
Med ett välfungerande SBA:
uppfyller ni myndighets- och försäkringskrav
minskar ni risken för brand & verksamhetsstopp
ökar ni tryggheten för medarbetare och kunder
står ni väl rustade vid tillsyn från räddningstjänsten
Vad gör en brandskyddsansvarig?
En brandskyddsansvarig (brandskyddsombud) är navet i företagets brandskyddsorganisation och ska bland annat:
planera och följa upp SBA-arbetet
genomföra brandriskbedömningar och egenkontroller
dokumentera rutiner, kontroller och åtgärder
utbilda och öva personalen
samordna med räddningstjänst och försäkringsbolag
Genom vår kurs får du som brandskyddsansvarig all kunskap du behöver för att axla rollen – oavsett bransch.
Därför ska du välja Trygghetspartner för din SBA-kurs
Trygghetspartner har lång erfarenhet inom brandskydd och säkerhet. Vi erbjuder en professionell utbildning med pedagogiska instruktörer som har verklighetsnära erfarenhet. Oavsett om du väljer att gå kursen digitalt eller fysiskt på plats, kan du räkna med hög kvalitet och ett personligt bemötande.
Fördelar med vår utbildning:
Tillgänglig både online och fysiskt
Anpassad för både nya och erfarna deltagare
Uppdaterad enligt gällande normer och regelverk
Intyg direkt efter genomförd kurs
Genom vår kurs får du som brandskyddsansvarig all kunskap du behöver för att axla rollen – oavsett bransch.
Vanliga frågor om kursen Brandskyddsansvarig
SBA är ett strukturerat sätt att planera, dokumentera, genomföra och följa upp brandskyddsåtgärder i en verksamhet för att uppfylla Lagen om skydd mot olyckor (LSO).
Som brandskyddsansvarig har du ansvar för att brandskyddsarbetet på arbetsplatsen fungerar, följer lagstiftningen och är dokumenterat. Det inkluderar riskbedömning, rutiner, utrustning och samordning vid en eventuell brand.
Ja, lagen kräver att ägare/verksamhetsutövare tar ansvar för brandskyddet. Det görs praktiskt genom att utse en brandskyddsansvarig eller motsvarande roll.
Kursen passar dig som har eller kommer att få ansvar för brandskyddet i en organisation – exempelvis fastighetsägare, verksamhetschefer, driftansvariga, säkerhetssamordnare eller arbetsmiljöansvariga.
Ja, men en huvudansvarig bör utses. Övriga kan vara brandskyddskontrollanter eller utrymningsledare.
Du loggar enkelt in via dator, surfplatta eller mobil. Kursen sker i realtid med en instruktör, vilket innebär att du kan ställa frågor och interagera under hela utbildningen.
Absolut! Båda varianterna avslutas med samma test och leder till samma certifikat.
Du får utbildning i lagstiftning, systematiskt brandskyddsarbete (SBA), riskbedömning, utrymningsplanering, dokumentation och tekniskt brandskydd. Du får även mallar och checklistor för att komma igång direkt.
Kursen tar ungefär en 4 timmar att genomföra, inklusive teori, praktiska moment och prov
Ja, vi går igenom arbetsgivarens ansvar för brandrisker enligt AML och hur detta kopplas till SBA.
Absolut. Vi erbjuder både öppna utbildningar och företagsanpassade upplägg – antingen hos er eller hos oss på Importgatan 44 i Norrköping.
Ja, efter avslutad kurs får du ett personligt kursintyg som visar att du är utbildad brandskyddsansvarig.
Kursintyget har ingen bestämd giltighetstid men vi rekommenderar att ni uppdaterar era kunskaper var femte år.
Absolut! Vi erbjuder grupputbildningar både digitalt och på plats hos er eller i våra lokaler. Kontakta oss för offert och bokning.
Pris från 3 995 kr exkl. moms per deltagare. För företagsbokningar eller större grupper kan vi erbjuda paketpris.
Du bokar direkt via vår hemsida eller kontaktar oss på info@trygghetspartner.se eller 011–333 05 15.